Teresa
|
Wysłany:
Pon 17:05, 17 Sty 2011 Temat postu: |
|
Gdy biskup udziela sakramentów, to zawsze tak siedzi, bo działa jako alter Christus z pełnią władzy.
https://www.youtube.com/watch?v=An1xFE0aBpQ
Tabernakulum nie było puste w tym przypadku.
Jak jest Msza pontyfikalna, to może być od tronu (w przypadku ordynariusza) albo od faldistorium
http://pl.wikipedia.org/wiki/Faldistorium
... ale żaden mebel nie stoi w czasie całej Mszy przed tabernakulum. Jeśli biskup udziela np. święceń, to stawia się sedilia na ten czas przed tabernakulum, a potem oczywiście usuwa - a on siedzi resztę czasu na tronie po stronie ewangelii, zwróconym bokiem do ołtarza.
Owszem, w katedrach (stolica biskupa) i kościołach klasztornych (stolica opata) tron mógł stać także frontem do wiernych i z niego biskup/opat głosił kazanie, ale wówczas nie było tabernakulum w ołtarzu. |
|
Teresa
|
Wysłany:
Sob 19:39, 10 Paź 2009 Temat postu: O Ołtarzu i Tabernakulum |
|
Teresa napisał: |
(...) doczytałam, że: z boku świątyni jest kaplica Najświętszego Sakramentu. Wystrój kościoła został zaprojektowany przez Czesława Dźwigaja - profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nawiązuje do nowoczesnego stylu i do tradycji. A ja pytam dlaczego z boku? w myśl jakich to przepisów? i do jakiej tradycji to nawiązuje? |
Jeszcze o Ołtarzu i Tabernakulum
(...)
Tabernakulum
Franciszek kard. Arinze, Prefekt Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów niedawno przypomniał biskupom, iż Najświętszy Sakrament nie może być przechowywany po kątach kościoła. Powinien On być umieszczany w punkcie centralnym świątyni, w należnym Mu miejscu. W swoim niedawnym wystąpieniu w katedrze w Westminster, przypomiał o swoim dokumencie z Synodu Biskupow z października 2005, w którym upomniał się o należne miejsce dla tabernakulum. Powinno ono być centrum naszej uwagi i modlitwy. Obecnie w wielu kościołach tabernakula umieszczane są w różnych miejscach tak, ze wierni mają problem z ich zlokalizowaniem. Mogli by za św. Marią Magdaleną powiedzieć: 'Zabrali mojego Pana i nie wiem, gdzie Go położyli'.
https://whispersintheloggia.blogspot.com/2006/04/cardinal-arinzes-mass-etiquette-101.html
Również umieszczenie tabarnakulum w dobrze widocznym miejscu świadczy o wierze w obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Pod tym względem odpowiedzi na Lineamenta wskazują na potrzebę głębszej refleksji na temat odpowiedniego usytuowania tabernakulum w kościołach, przy uwzględnieniu norm kanonicznych65. Trzeba również sprawdzić, czy przeniesienie tabarnakulum z centrum prezbiterium do miejsca, które jest słabo widoczne i mało dostojne lub do bocznej kaplicy, i usytuowanie miejsca celebransa w centrum prezbiterium lub przed tabernakulum, jak to ma miejsce w wielu kościołach
http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20050707_instrlabor-xi-assembly_pl.html
Jan Paweł II podziękował kardynałowi:
http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en//letters/2005/documents/hf_jp-ii_let_20050303_plen-culto-divino.html
(...)
Sługa Boży Paweł VI w 1965 r. (a więc już po zakończeniu Drugiego Soboru Watykańskiego) w swej wspaniałej encyklice Mysterium Fidei napisał:
"Ponadto niech [wierni] nie zaniedbują w ciągu dnia nawiedzenia Najświętszego Sakramentu, który należy przechowywać w kościołach wedle przepisów liturgicznych w miejscu najdostojniejszym i z największą czcią, jako że jest ono dowodem wdzięczności, poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana w tymże Sakramencie obecnego.
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/encykliki/mysterium_fidei_03091965.html
Czyż jest w katolickiej świątyni miejsce dostojniejsze niż środek Ołtarza Wielkiego?
W podobnym duchu wypowiadali się dwaj poprzednicy Pawła VI:
„Odłączenie tabernakulum od ołtarza, to rozdzielenie dwóch rzeczy, które przez swe pochodzenie i naturę winny pozostać zjednoczone” (Sługa Boży Pius XII, Przemówienie na Międzynarodowym Kongresie Liturgicznym, Asyż-Rzym, 18-23 września 1956 r.)
Św. Jan M. Vianney (...) nocami długie i słodkie spędzał godziny na adoracji Jezusa w Jego sakramencie miłości. I w świętym tabernakulum upatrywał źródło, z którego stale czerpał górne moce, jakimi odżywiał i odnawiał osobistą pobożność i którymi zapewniał skuteczność swej apostolskiej pracy, tak dalece, że do wioski Ars za czasów tego świętego męża, można odnieść najsłuszniej sławne słowa, którymi Poprzednik Nasz, ś+p Pius XII opisał chrześcijańska parafię: "Ośrodkiem jest kościół, ośrodkiem kościoła tabernakulum, a u jego boku konfesjonał, skąd przywraca się chrześcijańskiemu ludowi nadprzyrodzone życie lub zdrowie" (por. Discorsi e Radiomessaggio, t. 14, str. 452).
bł. Jan XXIII, encyklika Sacerdotii nostri primordia
Konstytucja o Liturgii Świętej Drugiego Soboru Watykańskiego (1962 r.) nie wspomina o lokalizacji tabernakulum, czyli nie przewiduje żadnych zmian.
Pierwsza Instrukcja Wykonawcza Inter oecumenici "o należytym wykonywaniu Konstytucji o Liturgii Świętej" (1964 r.) stwierdza:
95. Najświętszy Sakrament należy przechowywać w mocnym i nieusuwalnym tabernakulum, umieszczonym na środku ołtarza wielkiego, lub też bocznego, byleby naprawdę był piękny; albo - stosownie do uprawnionych zwyczajów*), które w poszczególnych wypadkach zatwierdza ordynariusz - także w innej części kościoła, naprawdę dostojnej i bogato ozdobionej.
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kkultu/instrukcja_inter-oecumenici_26091964.html
*) np. katedra na Wawelu czy kościół Mariacki w Krakowie, gdzie tabernakulum OD NIEPAMIĘTNYCH CZASÓW jest w kaplicy bocznej, zamiast w prezbiterium.
Jak wiemy, "uprawnione zwyczaje" z wyjątku stały się powszechną normą.
Sapienti sat!
http://breviarium.blogspot.com/2006/10/jeszcze-o-otarzu-i-tabernakulum.html
Wanda Półtawska pisała w "Beskidzkich rekolekcjach"
Mamy odpowiedź wg. jakiej "tradycji" tak budują i projektują wystrój Kościoła. Nie powinni się powoływać na żadną tradycję! tylko na nowoczesny, modernistyczno-masoński styl! i nie zarzucać pychy i ignorancji tym, co wykazują nieprawidłowości. |
|