Teresa
|
Wysłany:
Sob 12:06, 15 Lut 2020 Temat postu: Godność przyjęcia Komunii świętej: zasady ogólne |
|
Godność przyjęcia Komunii świętej: zasady ogólne
Prefekt kardynał Joseph Ratzinger , Kongregacja Nauki Wiary
[Uwaga: Następujące memorandum zostało przesłane przez kardynała Ratzingera do kardynała McCarricka i podane do publicznej wiadomości w pierwszym tygodniu lipca 2004 r.]
1. Przyjmowanie Komunii świętej powinno być świadomą decyzją, opartą na uzasadnionym osądzie własnej godności, zgodnie z obiektywnymi kryteriami Kościoła, zadającymi takie pytania, jak: „Czy jestem w pełnej komunii z Kościołem katolickim? Jestem winny ciężkiego grzechu? Czy poniosłem karę (np. Ekskomunikę, zakaz), która zabrania mi przyjmowania Komunii Świętej? Czy przygotowałem się na post przez co najmniej godzinę? ”Praktyka bezinteresownego przyjmowania Komunii Świętej, jedynie w wyniku obecności na Mszy św., Jest nadużyciem, które należy poprawić (por. Instrukcja „Redemptionis Sacramentum”, nr 81, 83).
2. Kościół uczy, że aborcja lub eutanazja są ciężkim grzechem. Encyklika Evangelium vitae, w odniesieniu do orzeczeń sądowych lub przepisów cywilnych, które zezwalają lub promują aborcję lub eutanazję, stwierdza, że istnieje „poważny i wyraźny obowiązek przeciwstawienia się im poprzez sprzeciw sumienia. [...] W przypadku wewnętrznie niesprawiedliwe prawo, takie jak prawo zezwalające na aborcję lub eutanazję, dlatego nigdy nie wolno go przestrzegać, ani „brać udziału w kampanii propagandowej na rzecz takiego prawa lub głosować za nim” ”(nr 73). Na chrześcijanach spoczywa „poważny obowiązek sumienia, by nie współpracować formalnie w praktykach, które, nawet jeśli zezwalają na to przepisy cywilne, są sprzeczne z prawem Bożym. Rzeczywiście, z moralnego punktu widzenia, nigdy nie jest dozwolone formalne współdziałanie w złu. [...]
3. Nie wszystkie kwestie moralne mają taką samą wagę moralną jak aborcja i eutanazja. Na przykład, jeśli katolik miałby sprzeciwić się Ojcu Świętemu w sprawie nałożenia kary śmierci lub decyzji o wojnie, nie byłby z tego powodu uważany za niegodnego stawienia się, aby przyjąć Komunię świętą. Podczas gdy Kościół zachęca władze cywilne, by dążyły do pokoju, a nie do wojny, oraz do dyskrecji i miłosierdzia, nakładając karę na przestępców, nadal może być dopuszczalne wzięcie broni w celu odparcia agresora lub uciekanie się do kary śmierci. Może istnieć uzasadniona różnorodność opinii nawet wśród katolików na temat prowadzenia wojny i stosowania kary śmierci, ale nie w odniesieniu do aborcji i eutanazji.
4. Poza osądem jednostki co do jego godności stawienia się, aby przyjąć Najświętszą Eucharystię, szafarz Komunii Świętej może znaleźć się w sytuacji, w której musi odmówić komunii świętej komuś, na przykład w przypadkach ogłoszonej ekskomuniki, deklarowany zakaz lub uporczywe wytrwanie w oczywistym grzechu ciężkim (por. kan. 915).
(Kan. 915 - Do Komunii świętej nie należy dopuszczać ekskomunikowanych lub podlegających interdyktowi, po wymierzeniu lub deklaracji kary, jak również innych osób trwających z uporem w jawnym grzechu ciężkim.)
http://www.intratext.com/IXT/POL0025/_P2H.HTM
5. W odniesieniu do ciężkiego grzechu aborcji lub eutanazji, kiedy przejawia się formalna współpraca danej osoby (rozumiana w przypadku polityka katolickiego jako konsekwentna kampania i głosowanie za dopuszczającymi ustawami dotyczącymi aborcji i eutanazji), jego ksiądz powinien się z nim spotkać, pouczając go o nauczaniu Kościoła, informując go, że nie może przyjmować Komunię świętą, dopóki nie zakończy obiektywnej sytuacji grzechu, i ostrzegając go, że w przeciwnym razie odmówi mu się Eucharystii.
6. Kiedy „te środki zapobiegawcze nie przyniosły skutku lub nie były możliwe”, a dana osoba, z uporem, wciąż staje, aby przyjąć Najświętszą Eucharystię, „szafarz Komunii świętej musi odmówić it ”(por. Papieska Rada ds. Tekstów Legislacyjnych Deklaracja„ Komunia Święta i rozwiedzeni, cywilni małżonkowie katolicy ”[2002], n. 3-4). Ta decyzja, właściwie mówiąc, nie jest sankcją ani karą. Sługa Komunii Świętej nie osądza też subiektywnej winy osoby, ale raczej reaguje na publiczną niegodność tej osoby do przyjęcia Komunii Świętej z powodu obiektywnej sytuacji grzechu.
[Uwaga: katolik byłby w formalnej współpracy ze złem, i jako taki niegodny przystąpienia do Komunii św., gdyby celowo oddał głos na kandydata z powodu jego permisywności dotyczącej aborcji i/lub eutanazji. Jeśli zaś katolik nie podziela liberalnych poglądów kandydata, popierających aborcję lub eutanazję, ale oddaje na niego głos z innych powodów, jest to uznawane za materialną współpracę pośrednią, która może być uzasadniona, jeśli powody są właściwe / współmierne.]
https://www.ewtn.com/catholicism/library/worthiness-to-receive-holy-communion-general-principles-2153 |
|