Autor Wiadomość
Teresa
PostWysłany: Nie 17:42, 24 Maj 2020   Temat postu:

Tornielli: Laudato si’ pozwala spojrzeć w przyszłość po pandemii

Image

Pięć lat temu Papież podpisał dokument, który stanowi nowy krok w nauce społecznej Kościoła i mapę drogową dla budowania bardziej sprawiedliwych społeczeństw, zdolnych do ochrony życia ludzkiego i całego Stworzenia – przypomina w artykule redakcyjnym dyrektor programowy mediów watykańskich, Andrea Tornielli.

Upamiętnienie po pięciu latach Laudato si’ nie jest rytualnym świętem. Tydzień, a następnie rok poświęcony encyklice stanowią swego rodzaju weryfikację w celu zebrania inicjatyw, pomysłów, doświadczeń oraz dobrych praktyk. Są one sposobem na dzielenie się tym, co dokument ten uruchomił we wspólnotach, na terytoriach, w całym świecie. Warto zastanowić się nad jego znaczeniem w obecnej chwili, kiedy cały świat walczy z pandemią Covid-19.

Jedną z zalet obszernego tekstu papieskiego, który wychodzi od podstaw relacji pomiędzy stworzeniami a Stwórcą, jest to, że uświadomił nam, iż wszystko jest ze sobą powiązane: nie istnieją kwestie środowiskowe oddzielone od społecznych oraz od zmian klimatycznych. Migracje, wojny, ubóstwo i niedorozwój są przejawami jednego kryzysu, który zanim stał się ekologicznym, u swoich korzeni był kryzysem etycznym, kulturowym oraz duchowym. To jest głęboko realistyczne spojrzenie. Laudato si’ nie rodzi się z nostalgii, aby cofnąć zegar historii i przywrócić nas do przedindustrialnych form życia, ale wskazuje i opisuje procesy autodestrukcji wywołane poszukiwaniem natychmiastowego zysku i ubóstwieniem rynku. Korzenie problemu ekologicznego, pisze Papież Franciszek, tkwią właśnie w tym, że “istnieje sposób rozumienia życia i ludzkiego działania, który jest wypaczony i sprzeczny z rzeczywistością do tego stopnia, że ją rujnuje.

Zacząć na nowo od rzeczywistości oznacza pogodzić się z obiektywizmem ludzkiej kondycji, wychodząc od uznania ograniczonej natury świata i jego zasobów. Oznacza to nabranie dystansu do ślepego zaufania reprezentowanego przez “technokratyczny paradygmat”, który jak stwierdza Papież idąc po myśli Romano Guardiniego, “wyraził się w tym, że postawił rozum techniczny ponad rzeczywistość, do tego stopnia, że nie czuje już natury ani jako obowiązującej normy, ani jako żywego schronienia”. Interwencja człowieka w przyrodzie, czytamy jeszcze w encyklice, “zawsze miała miejsce, ale przez dłuższy czas miała charakter towarzyszący, rozkoszowania się możliwościami, jakie dają same rzeczy. Chodziło o to, aby otrzymać to, na co sama naturalna rzeczywistość pozwala, jakby na wyciągnięcie ręki. Natomiast, to, co interesuje teraz, to wydobyć z rzeczy wszystko co możliwe poprzez przyłożenie ludzkiej ręki, która ma tendencję do ignorowania lub zapominania samej rzeczywistości tego, co jest przed nią”. Z tego powodu “nadszedł czas, aby ponownie zwrócić uwagę na rzeczywistość z narzuconymi przez nią ograniczeniami, które z kolei stanowią możliwość zdrowszego i bardziej owocnego rozwoju ludzkiego i społecznego”.

Kryzys, którego doświadczamy z powodu pandemii, jeszcze bardziej uwidocznił to wszystko: “Posuwaliśmy się naprzód na pełnych obrotach – powiedział Papież w dniu 27 marca ubiegłego roku podczas Statio Orbis – czując się silni i zdolni we wszystkim. Chciwi zysku, daliśmy się pochłonąć rzeczom i oślepieni pośpiechem… nie obudziliśmy się w obliczu wojen i planetarnych niesprawiedliwości, nie słuchaliśmy wołania biednych i naszej ciężko chorej planety. Pozostawaliśmy bezczynni, myśląc, że zawsze będziemy zdrowi w chorym świecie”. Zawsze w tym intensywnym czasie modlitwy, aby wybłagać koniec pandemii, która obudziła nas wszystkich kruchymi i bezradnymi, Franciszek przypomniał, że jesteśmy wezwani, aby “wykorzystać ten czas próby jako czas wyboru… czas, aby wybrać pomiędzy tym, co ważne a tym, co przemija, aby oddzielić to, co konieczne, od tego, co nim nie jest”. Laudato si’ prowadzi nas do ponownego przemyślenia wizji społeczeństwa, gdzie życie ludzkie, zwłaszcza najsłabszych jest chronione; gdzie każdy ma dostęp do opieki, gdzie ludzie nigdy nie są wykluczani, a przyroda nie jest bezkarnie plądrowana, ale pielęgnowana i zachowywana dla tych, którzy po nas przyjdą – pisze Tornielli.

https://ekai.pl/tornielli-laudato-si-pozwala-spojrzec-w-przyszlosc-po-pandemii/
Teresa
PostWysłany: Pią 11:22, 22 Maj 2020   Temat postu:

Przewodniczący KEP: encyklika „Laudato si’” aktualna bardziej niż kiedykolwiek

Mija pięć lat od publikacji encykliki „Laudato si’” papieża Franciszka, a kwestie w niej poruszane są bardziej aktualne niż kiedykolwiek – powiedział abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, z okazji trwającego Tygodnia „Laudato si’”.

„W encyklice «Laudato si’» Ojciec Święty zwraca nam uwagę na cztery zagadnienia ekologiczne, które stanowią troskę o nasz wspólny dom. Są to: powszechna komunia stworzeń, ekologia integralna, solidarność między- i wewnątrzpokoleniowa oraz nawrócenie ekologiczne. Bez nich nie da się współistnieć na naszej planecie nie powodując nieodwracalnych zmian, które odbiją się na nas samych, nie mówiąc już o przyszłych pokoleniach” – podkreślił przewodniczący Episkopatu.

Abp Gądecki zauważył, że najcenniejszym wkładem encykliki w katolicką naukę społeczną jest ekologia integralna, która łączy szczególne miejsce, jakie człowiek zajmuje na tym świecie, oraz jego relacje z otaczającą go rzeczywistością (por. Laudato sì, 15). „Chodzi tutaj o przyznanie człowiekowi należnego miejsca, jakie zajmuje w ekosystemie, także rozumianym jako przestrzeń kulturowa, w której żyjemy i rozwijamy się. Człowiek obdarzony inteligencją musi szanować prawa natury i dobro każdego stworzenia, by unikać nieuporządkowanego wykorzystania rzeczy” – wyjaśnił przewodniczący Episkopatu.

Metropolita poznański nawiązał do kwestii solidarności między- i wewnątrzpokoleniowej, która konieczna jest dla zapewnienia ciągłości zasobów naturalnych dla następnych pokoleń. „Na problemy społeczne odpowiada się więziami wspólnotowymi. Konieczna jest wspólna troska o siebie nawzajem i o środowisko. Biorąc z dóbr tej ziemi to, co jest niezbędne dla przeżycia, mamy obowiązek chronienia jej i zapewnienia, by nadal była płodna dla przyszłych pokoleń” – dodał abp Gądecki.

Odnosząc się do nawrócenia ekologicznego, przewodniczący Episkopatu zauważył, że obecny kryzys ekologiczny jest wezwaniem do zmiany postępowania, aby z egoistycznych wyzyskiwaczy zasobów stawać się coraz bardziej obrońcą Bożego stworzenia. „Nawrócenie ekologiczne winno budzić w nas szczerą troskę o świat, który jest darem otrzymanym dzięki miłości Ojca. Trzeba więc, abyśmy stali się nie tylko obrońcami środowiska naturalnego, ale obrońcami dzieła Bożego, które zostało nam powierzone” – zaznaczył abp Gądecki.

„Potrzeba większej wyobraźni, zaangażowania i szczerego rachunku sumienia dotyczącego sposobu odnoszenia się wobec darów, które powierzył nam Bóg, abyśmy pełni wdzięczności nimi zarządzali w sposób odpowiedzialny i wypływający z miłości do Boga i człowieka” – stwierdził przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

https://ekai.pl/przewodniczacy-kep-encyklika-laudato-si-aktualna-bardziej-niz-kiedykolwiek/
Teresa
PostWysłany: Sob 11:09, 20 Cze 2015   Temat postu:

Biskupi i politycy komentują Laudato si’


Nie pamiętam, aby jakiemukolwiek papieskiemu dokumentowi towarzyszyły tak wielkie oczekiwania – wyznał wczoraj watykański rzecznik. Dziś już widać, że jest to również jeden z najbardziej komentowanych dokumentów. Chwalą go główni światowi przywódcy, jak Obama, Ban Ki-moon czy Hollande. Do uważnej, wolnej od ideologizacji lektury zachęcają biskupi. Nie brak też jednak krytyków papieskiego dokumentu.

Barack Obama nie szczędzi Franciszkowi pochwał. Przyznaje, że i on jest odpowiedzialny za ochronę środowiska. Daleki jest jednak od rachunku sumienia, jakby od ponad sześciu lat nie był prezydentem Stanów Zjednoczonych. Obiecuje jedynie, że postara się o zmiany na paryskim szczycie klimatycznym. W podobnym duchu wyraża się również sekretarz generalny ONZ, wskazując na potrzebę nowego globalnego dialogu i ambitnych rozstrzygnięć w Paryżu.

Wdzięczny za encyklikę jest duchowy zwierzchnik prawosławia. Patriarcha Bartłomiej przypomina, że on sam od lat zabiega o ochronę stworzenia, między innymi poprzez doroczne konferencje ekologiczne. Podkreśla, że troska o naturę jest bezpośrednio związana ze sprawiedliwością społeczną, a w szczególności z plagą głodu. Dlatego Kościół, który zaniedbywałby tę tematykę, zaniedbywałby tym samym głodujących – uważa patriarcha Konstantynopola.

Kard. Reinhard Marx, przewodniczący COMECE, chwali Franciszka za całkiem świadome wkroczenie w świat polityki. Jego zdaniem czas ogłoszenia encykliki nie jest przypadkowy. Poprzedza bezpośrednio dwa światowe szczyty: wrześniowy o rozwoju i grudniowy o zmianach klimatycznych. Kard. Marx spodziewa się, że słowa Papieża znajdą echo w decyzjach polityków.

Z kolei kard. Vincent Nichols z Londynu przestrzega, by papieskiej encykliki nie odczytywać w perspektywie wyłącznie purytańskiej, czyli jako wezwanie do samodyscypliny i wyrzeczeń. Prawdą jest jednak – dodaje katolicki prymas Anglii i Walii – że Franciszek ostrzega przed pułapką konsumpcjonizmu i chce, byśmy byli świadomi etycznego wymiaru zakupów.

Abp Charles Chaput, metropolita Filadelfii i potomek północnoamerykańskich Indian, postrzega encyklikę Franciszka w kontekście wielkiej tradycji chrześcijańskiej. Tytułem przykładu wymienia pisarzy minionego stulecia Tolkiena i Lewisa, którzy odznaczali się wielkim podziwem dla stworzenia, widząc w nim niemal sakrament, bo swym pięknem odsyła nas ono do Stwórcy.

W Stanach Zjednoczonych nie brakuje też jednak krytyków encykliki. Przewodniczący i członkowie parlamentarnych komisji ds. energii i środowiska naturalnego mają za złe Franciszkowi, że występuje w roli eksperta od ochrony środowiska i publicznie opowiada się za jedną z ekologicznych opcji., Papież niepotrzebnie ingeruje w sprawy polityczne – uważają Jeb Bush i Marco Rubio, pretendenci do urzędu prezydenta.

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/06/19/biskupi_i_politycy_komentuj%C4%85_laudato_si%E2%80%99/pl-1152729
Teresa
PostWysłany: Sob 11:02, 20 Cze 2015   Temat postu:

Bp Toso: Laudato si’ powiewem Pacem in terris

W encyklice Laudato si’ czuć oddech i powiew Pacem in Terris. W ten sposób ekologiczny dokument Papieża Franciszka podsumowuje bp Mario Toso, były sekretarz Papieskiej Rady „Iustitia et Pax”, która pomagała w pracach nad dokumentem. Zachwyca go fakt, że encyklika skierowana jest do każdego mieszkańca naszego globu jako zachęta do ścisłej współpracy w trosce o wspólny dom.

„Encyklikę charakteryzuje zdrowy optymizm i przekonanie, że rozmiary obecnego kryzysu ekologicznego wzywają do współpracy zarówno ludzi wiary, jak i niewierzących, naukowców i etyków, przedsiębiorców i teologów” – podkreśla bp Toso. Wyznaje, że wielkie wrażenie zrobił na nim sposób przedstawienia przez Papieża świata jako wielkiego śmietnika, jak też wskazanie przez niego na naszą współodpowiedzialność za przyszłość globu przez wprowadzenie pojęcia „grzechu ekologicznego”.

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/06/19/bp_toso_laudato_si%E2%80%99_powiewem_pacem_in_terris/pl-1152773
Teresa
PostWysłany: Pią 11:16, 19 Cze 2015   Temat postu:

Laudato si’ – przewodnik po encyklice

Image

Poniższy tekst ma być wstępną pomocą przy czytania Encykliki, wskazując jej całościową strukturę i linie przewodnie. Pierwsze dwie strony przedstawiają ogólnie Laudato si’, a następnie każda strona odpowiada jednemu rozdziałowi, wskazując jego cel i cytując kluczowe teksty. Numery w nawiasach odnoszą się do paragrafów Encykliki. Na dwóch ostatnich stronach umieszczony został spis treści papieskiego dokumentu.

Ogólne spojrzenie

(...)

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/06/18/laudato_si%E2%80%99_%E2%80%93_przewodnik_po_encyklice_/pl-1152318
Teresa
PostWysłany: Pią 11:12, 19 Cze 2015   Temat postu:

Kard. Turkson: nie redukujmy encykliki wyłącznie do polityki ochrony środowiska

Celem encykliki nie jest wchodzenie w kompetencje naukowców, ani też dokładne ustalenie, w jakiej mierze zmiany klimatyczne są konsekwencją działań człowieka – wskazał na to w czasie watykańskiej prezentacji papieskiego dokumentu kard. Peter Turkson. Przewodniczący Papieskiej Rady "Iustitia et Pax" zauważył, że z perspektywy encykliki i Kościoła wystarczająca jest już świadomość tego, że to ludzka działalność jest jednym z elementów tłumaczących zmiany klimatyczne. „Z tego właśnie wypływa nasza moralna odpowiedzialność za stworzenie, która wzywa nas, byśmy uczynili wszystko co w naszej mocy, aby zapobiegać efektom negatywnym, jakie te zmiany prowokują zarówno w środowisku naturalnym, jak i w życiu najuboższych” – mówił kard. Turkson.

„Dla Papieża Franciszka ważne jest to, by podejmować działania konkretne, a nie ideologiczne, powierzchowne i redukujące. Konieczny jest więc dialog. «Trwa dyskusja na temat kwestii związanych ze środowiskiem naturalnym, w której trudno osiągnąć konsensus. Kościół nie usiłuje definiować zagadnień naukowych, ani też zastępować polityki, ale zachęca do uczciwej i przejrzystej debaty, aby potrzeby indywidualne lub ideologie nie wyrządzały szkód dobru wspólnemu» - mówił kard. Turkson. - Po ostatniej modlitwie Anioł Pański Papież Franciszek zachęcił do odnowienia naszej wrażliwości na degradację środowiska naturalnego, ale też na aspekt jego rewitalizacji. Nie wskazuje nam więc wyłącznie tego, co idzie źle, ale zachęca do podejmowania pozytywnych i dobrych działań. Małych codziennych gestów, indywidualnych czy wspólnotowych, które będą świadectwem ekologicznego nawrócenia na naszym terenie. Kierując swą encyklikę do każdego z nas Papież oczekuje ekologicznego nawrócenia, tak by każdy podjął troskę o wspólny dom. Oczywiście Laudato si’ będzie miała wpływ na te procesy. Jednak nawet pobieżna analiza treści ukazuje, że ma ona charakter nauczania duszpasterskiego i duchowego. Zasięg encykliki, jej rozległość tematyczna i głębia nie mogą zostać zredukowane wyłącznie do samej polityki ochrony środowiska”.

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/06/18/kard_turkson_nie_redukujmy_encykliki_do_ochrony_%C5%9Brodowiska/pl-1152461



Metropolita Zizioulas o ekumenizmie ekologicznej encykliki

(...)

http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2015/06/18/metropolita_zizioulas_o_ekumenizmie_ekologicznej_encykliki/pl-1152464
Teresa
PostWysłany: Czw 19:45, 18 Cze 2015   Temat postu:

Modlitwa papieża Franciszka:

Panie Boże w Trójcy Jedyny,
piękna Wspólnoto nieskończonej miłości,
naucz nas kontemplowania Ciebie
w pięknie wszechświata,
gdzie wszystko mówi nam o Tobie.

Rozbudź nasze uwielbienie i wdzięczność
za każdą istotę, którą stworzyłeś.
Obdarz nas łaską poczucia się wewnętrznie zjednoczonymi
ze wszystkim, co istnieje.

Boże miłości, ukaż nam nasze miejsce w tym świecie
jako narzędzi Twojej miłości
dla wszystkich istot tej ziemi,
bo żadna z nich nie jest przez Ciebie zapomniana.

Oświeć posiadających władzę i pieniądze,
aby nie popadli w grzech obojętności,
aby miłowali dobro wspólne, wspierali słabych
i opiekowali się światem, w którym żyjemy.

Ubodzy i ziemia wołają:
Panie, obejmij nas swą mocą i światłem,
abyśmy chronili wszelkie życie,
przygotowali lepszą przyszłość,
aby nadeszło Twoje Królestwo
sprawiedliwości, pokoju, miłości i piękna.
Pochwalony bądź, Panie!
Amen.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=916108491761388&id=141049865933925
Teresa
PostWysłany: Czw 19:35, 18 Cze 2015   Temat postu:

Można odsłuchać o czym mówiono na polskiej prezentacji encykliki

18 czerwca w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie odbyła się polska prezentacja ekologicznej encykliki Ojca Świętego Franciszka Laudato si’, poświęconej trosce o wspólny dom.

W prezentacji wzięli udział wezmą:

abp Celestino Migliore, Nuncjusz Apostolski w Polsce

ks. Jarosław Mrówczyński, zastępca sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Polski

o. prof. Stanisław Jaromi OFM conv., przewodniczący Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu REFA

dr hab. inż. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, profesor nadzwyczajny SGGW, kierownik specjalizacji Zarządzanie i technologie zrównoważonego rozwoju na Międzywydziałowym Studium Ochrony Środowiska

o. Stanisław Tasiemski OP, teolog.

Prowadzenie: Marcin Przeciszewski, prezes Katolickiej Agencji Informacyjnej.

http://mixlr.com/audiokai/showreel/polska-prezentacja-encyklika-papieza-franciszka-laudato-si/
Teresa
PostWysłany: Czw 19:30, 18 Cze 2015   Temat postu:

„Wołanie o świeże powietrze” – papieże i ochrona środowiska

Franciszek jest pierwszym papieżem, który jako główny temat swojej encykliki stawia ochronę środowiska. Nie jest on jednak pierwszym biskupem Rzymu wypowiadającym się w sprawach ekologicznych. Od pontyfikatu bł. Pawła VI (1963-1978) następcy św. Piotra oraz Watykan co pewien czas wypowiadali się w tej zawsze aktualnej i pilnej sprawie. Ostatni czynił to Benedykt XVI tak często, iż włoskie media nazwały go „zielonym papieżem”.

Temat ten poruszył jako pierwszy bł. Paweł VI w encyklice „Populorum progressio” z 1967 roku, a więc na trzy lata przed pierwszą ONZ-owską konferencją klimatyczną. „Rozwój” to coś więcej niż tylko wzrost gospodarczy. Musi on być mierzony również podług wymogów socjalnych, sprawiedliwie i długofalowo, głosiła encyklika. Wprawdzie nie wymieniała wyraźnie ochrony środowiska, ale - zdaniem Markusa Vogta, etyka społecznego z Monachium - „stanowi ogólne ramy, gdy chodzi o nauczanie Stolicy Apostolskiej w sprawie ochrony środowiska”.

W 1972 roku Watykan wysłał swoją delegację do Sztokholmu na pierwszą ONZ-owską konferencję poświęconą ochronie środowiska pod hasłem „Tylko jedna Ziemia”. W odczytanym na konferencji przesłaniu papież pisał: „Mamy dziś świadomość, że człowiek i jego środowisko są dziś bardziej niż kiedykolwiek nierozłączne i dzielić muszą wspólny los doczesny. Zatem tak często ślepy i brutalny postęp materialny , którym kieruje się jedynie jego własny dynamizm, trzeba zastąpić szacunkiem do biosfery widzianej jako całość będącą naszą jedyną Ziemią”. Błogosławiony papież podkreślił, że „twórcze zdolności człowieka przyniosą prawdziwe owoce jedynie wtedy, gdy człowiek będzie szanował prawa rządzące życiem i zdolnością regeneracyjną przyrody. Tak więc człowiek i przyroda są z sobą złączeni i dzielić muszą wspólny los doczesny. Nic też dziwnego, że ludzkość zdała sobie sprawę z konieczności zastąpienia tak często ślepego i brutalnego postępu materialnego, którym kieruje jedynie jego własny dynamizm - szacunkiem dla biosfery widzianej jako całość, będącą «jedyną Ziemią»”.

Warto też wspomnieć o stworzonym przez bł. Pawła VI pojęciu „ekologia moralna”. Papież stosuje tutaj analogię. Jak ekologia, w potocznym tego słowa znaczeniu, oznacza dążenie do czystości środowiska naturalnego w sensie fizycznym, tak ekologia moralna ma dbać o godność, o sprawiedliwość oraz uczciwość środowiska ludzkiego, o czystość w sensie moralnym.

Również św. Jan Paweł II (1978-2005) już w pierwszej swojej encyklice „Redemptor hominis” z 1979 roku ostrzegał przed postępującym zanieczyszczeniem środowiska i piętnował marnotrawienie energii. Karol Wojtyła z własnego doświadczenia w socjalistycznej Polsce zbyt dobrze wiedział o czym mówił, bo pamiętał, jak wyziewy z Huty im. Lenina zanieczyszczały Kraków i okolice, pozostawiając osad nawet na ubraniach mieszkańców.

W swojej encyklice społecznej „Centesimus annus” św. Jan Paweł II wprowadził pojęcie „ekologii człowieka” łącząc w ten sposób ochronę środowiska z ochroną życia ludzkiego. Pisał, że gorszym od niszczenia środowiska naturalnego, jest tylko niszczenie środowiska człowieka. Niszczenie środowiska, podobnie jak aborcję papieski dokument określał jako „kulturę śmierci”. Św. Jan Paweł II domagał się głęboko idących zmian w stylu życia współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego, zwłaszcza w krajach bogatych. Wskazywał już również wyraźnie na zmiany klimatyczne i ich konsekwencje.

O sprawie ochrony klimatu mówiło też „Kompendium katolickiej nauki społecznej” opublikowane w 2004 roku przez Papieską Radę „Iustitia et Pax”. „Klimat jest dobrem, które musi być chronione”, podkreśla dokument. Ponadto zwraca uwagę, że narody tubylcze mają prawo do swoich zasobów naturalnych. Po raz pierwszy w Kompendium Stolica Apostolska odniosła się pozytywnie do „zielonej techniki genetycznej”.

Również Benedykt XVI. (2005-2013), papież, który wprowadził w Watykanie segregację śmieci, bardzo często wypowiadał się na tematy ekologii i ochrony środowiska. W swojej trzeciej i ostatniej encyklice „Caritas in veritate” z 2009 roku poświęcił temu tematowi kilka rozdziałów. Szczególnie konkretnie odniósł się do kwestii obchodzenia się z energią. Uznał, że „wykupywanie niedozwolonych źródeł energii przez niektóre państwa, grupy wpływów i przedsiębiorstwa” stanowi „poważną przeszkodę w rozwoju ubogich krajów”.

Zmian klimatycznych Benedykt XVI nie wymienił wyraźnie w swojej encyklice. Domagał się jednak w niej zmiany stylu życia, który powinna cechować solidarność międzypokoleniowa, ale także z pokoleniami, które przyjdą po nas. Benedykt XVI kontynuował ukute przez swego poprzednika pojęcie „ekologii człowieka” i przedstawił je w szerszym kontekście ekologicznym.

Przede wszystkim w przemówieniu na forum niemieckiego Bundestagu we wrześniu 2011 roku podkreślił, że ochrona środowiska zawiera w sobie szeroko pojętą ochronę życia. To papieskie przemówienie zrobiło furorę zwłaszcza w kręgach niemieckich Zielonych: ruch ekologiczny, obecny w niemieckiej polityce od lat 70., zawsze był „wołaniem o świeże powietrze”. Teraz tego wołania nie można nie usłyszeć.

https://ekai.pl/wolanie-o-swieze-powietrze-papieze-i-ochrona-srodowiska/
Teresa
PostWysłany: Czw 19:23, 18 Cze 2015   Temat postu:

Papież Franciszek w encyklice ekologicznej wzywa do dialogu nad stanem Ziemi

O podjęcie dialogu nad stanem Ziemi, zerwania z obojętnością oraz realizację wypływającej z Ewangelii troski o rzeczywistość stworzoną zaapelował papież Franciszek w pierwszej w dziejach Kościoła encyklice całkowicie poświęconej ochronie naturalnego środowiska człowieka, „Laudato si'” - "Pochwalony bądź". Przypomniał, że każdy z nas jest częścią przyrody i od niej zależy, zaś aktualne zagrożenia wymagają zdecydowanego „nawrócenia ekologicznego”.

Z pełnym tekstem encykliki można zapoznać się tutaj

Wezwanie adresowane do wszystkich

W pierwszych słowach encykliki papież podkreśla inspirację, jaką jest dla niego św. Franciszek z Asyżu, którego „Pieśń słoneczna” rozpoczyna dokument. Jest on adresowany do wszystkich ludzi, by nawiązać dialog „w odniesieniu do naszego wspólnego domu”. Wpisuje się jednocześnie we wcześniejsze nauczanie Stolicy Apostolskiej, poszczególnych episkopatów, innych Kościołów chrześcijańskich, zwłaszcza Patriarchy Ekumenicznego, Bartłomieja I. Cytuje również wypowiedzi wyznawców innych religii.

W swoim dokumencie Ojciec Święty wiele razy podkreśla ścisłą więź między ubogimi a kruchością naszej planety, wzajemne powiązanie różnych zjawisk, krytykuje paradygmat technokratyczny i wywodzące się z niego nowe formy władzy, zachęca do poszukiwania alternatywnych dróg ekonomii i postępu. Wskazuje na wartość właściwą każdemu stworzeniu, ludzki sens ekologii, potrzebę otwartej i szczerej dyskusji, poważną odpowiedzialność polityki międzynarodowej i lokalnej, ale także konsekwencje kultury odrzucenia oraz proponuje nowy, bardziej wstrzemięźliwy styl życia.

Niepokój o stan Ziemi

Franciszek nie ukrywa niepokoju o stan naszej planety. Wskazuje na zanieczyszczenia spowodowane stosowanymi technologiami, wytwarzanie ogromnych ilości śmieci, zjawisk będących skutkiem „kultury odrzucenia”. Papież przypomina, że klimat jest dobrem wspólnym i nie kryje obaw związanych z globalnym ociepleniem, powodowanym w znacznej mierze działalnością człowieka. Grozi to podwyższaniem się poziomu mórz, a także niszczeniem ekosystemów. Zauważa, że konsekwencje tych zmian dotkną przede wszystkim ludzi najuboższych. Wzywa do zdecydowanego obniżenia emisji dwutlenku węgla i innych gazów zanieczyszczających.

Kolejnym powodem do troski jest wyczerpywanie zasobów naturalnych, zwłaszcza wody. „Zwiększenie niedoborów wody spowoduje wzrost kosztów żywności i innych produktów wymagających jej użycia” (n. 31) - pisze papież i przestrzega, że kontrola wody przez wielkie światowe korporacje, stanie się głównym źródłem konfliktów w tym stuleciu. Ojciec Święty zwraca też uwagę na katastrofalne skutki zatracenia różnorodności biologicznej i niekontrolowanego rozrostu miast. Zauważa, że obok osiągnięć technologii dostrzegamy także zmniejszenie liczby miejsc pracy, narastanie dysproporcji i podziałów społecznych, czy zanik relacji międzyosobowych. Zdaniem Franciszka proces degradacji środowiska jest związany z degradacją relacji międzyludzkich, a jego ofiarami padają najsłabsi mieszkańcy planety. Dlatego w dyskusje o środowisku trzeba włączyć kwestię sprawiedliwości, aby „usłyszeć zarówno wołanie ziemi, jak i krzyk biednych” (n. 49).

Papież sprzeciwia się obarczaniu winą za kryzys ekologiczny wzrostu demograficznego, zamiast wskazać na skrajny i selektywny konsumpcjonizm (por. n. 50). Dodaje, że w kwestii zmian klimatycznych mamy do czynienia ze zróżnicowaną odpowiedzialnością i konieczna jest w tej dziedzinie postawa globalnej solidarności. Przestrzega przed narodowymi egoizmami, które mogą doprowadzić do wojny, która zawsze niszczy środowisko naturalne.

Ojciec Święty zaznacza, że w wielu kwestiach szczegółowych Kościół nie ma podstaw, by proponować definitywne rozwiązania i rozumie, że powinien słuchać i promować uczciwą debatę wśród naukowców (n. 61), tym niemniej „jeżeli przyjrzymy się różnym regionom naszej planety, zdamy sobie sprawę, że ludzkość zawiodła Boże oczekiwania” (tamże).

Ewangelia stworzenia

Obszerny rozdział poświęca Franciszek biblijnej wizji i nauczaniu Kościoła o stworzeniu, będąc przekonanym o owocności dialogu nauki i religii. Zaznacza, że ludziom wierzącym dodaje ona motywacji, by zatroszczyć się o przyrodę oraz najsłabszych braci i siostry (n. 64). Przypomina, że W tradycji judeochrześcijańskiej „stworzenie” to znacznie więcej niż natura, ponieważ związane jest z Bożym planem miłości, … jako rzeczywistość ... wzywająca nas do powszechnej komunii (n. 76). Wskazuje, że tradycja biblijna odrzuca wizję arbitralnej dominacji człowieka nad światem. „My sami nie jesteśmy ostatecznym celem wszystkich innych stworzeń. Wszystkie zmierzają wraz z nami i przez nas ku ostatecznemu kresowi, jakim jest Bóg w transcendentalnej pełni, gdzie zmartwychwstały Chrystus wszystko ogarnia i oświetla” (n. 83) – stwierdza Ojciec Święty.

Papież przypomina, że każde stworzenie ma określoną funkcję i żadne nie jest zbędne, ukazując bogactwo Boga, bo do Niego wszystko należy. Jednocześnie przestrzega, by nie zapominać o wyższości człowieka i nie prowadzić walki o inne gatunki, rezygnując z niej, gdy w grę wchodzi obrona równej godności istot ludzkich. „Oczywista jest sprzeczność postaw tych, którzy walczą z handlem gatunkami zwierząt zagrożonych wyginięciem, a pozostają całkowicie obojętni na handel ludźmi, los ubogich, czy też chcą zniszczyć drugiego, nie lubianego człowieka” (n. 91). Podkreśla zrazem, iż „wszelkie okrucieństwo wobec jakiegokolwiek stworzenia jest sprzeczne z godnością człowieka” (n. 92). Dodaje, że ziemia jest zasadniczo wspólnym dziedzictwem, którego owoce powinny służyć wszystkim (n. 93), a środowisko jest dobrem publicznym, mieniem całej ludzkości i wszyscy są za nie odpowiedzialni (n. 94). Wreszcie kieruje nas ku spojrzeniu Jezusa, który tajemniczo otacza i ukierunkowuje stworzenia ku pełni.

(...)

https://ekai.pl/papiez-franciszek-w-encyklice-ekologicznej-wzywa-do-dialogu-nad-stanem-ziemi/
Teresa
PostWysłany: Śro 14:42, 17 Cze 2015   Temat postu:

Teresa napisał:
(...)

Na trzy dni przed oficjalną prezentacją poświęconej problematyce ekologicznej encykliki papieża Franciszka „Laudato sii” jej wstępną wersję opublikował w internecie rzymski tygodnik „L’Espresso”.

Liczący 192 strony tekst dokumentu papieskiego w języku włoskim można było dziś po południu skopiować jako faksymile ze strony internetowej pisma.
(...)


Chęć osłabienia papieża przeciekiem „Laudato sii"?

Po złamaniu embarga i opublikowaniu w Internecie przez włoski tygodnik „L’Espresso” pierwszej wersji „ekologicznej” encykliki papieża Franciszka „Laudato sii’”, włoskie media zastanawiają się nad motywami działania autorów tego pomysłu.

Według wtorkowego wydania dziennika „La Stampa”, który powołuje się na swoje źródła w Watykanie, ta niedyskrecja była dziełem sił konserwatywnych w Kurii Rzymskiej i poza nią. Celem tych osób jest osłabienie encykliki i wyrządzenie krzywdy papieżowi, twierdzi wychodząca w Turynie gazeta.

Również inny dziennik „Corriere della Sera” powołuje się na źródła watykańskie i podkreśla, że pewnym osobom nie podoba się ostra krytyka polityki ochrony środowiska prowadzona przez narody uprzemysłowione.

Na trzy dni przed oficjalną prezentacją poświęconej problematyce ekologicznej encykliki papieża Franciszka „Laudato sii’” jej wstępną wersję opublikował w Internecie rzymski tygodnik „L’Espresso”. Liczący 192 strony tekst dokumentu papieskiego w języku włoskim można było 15 czerwca skopiować jako faksymile ze strony internetowej pisma.

Redakcja „L’Espresso” poinformowała, że jest to przygotowana przez drukarnię watykańską pierwsza wersja, która kilka dni temu została przerobiona po niezbędnych korektach. Ostatnio watykanista z „L’Espresso”, Sandro Magister, kilkakrotnie publikował krytyczne materiały dotyczące pontyfikatu Franciszka.

Watykan poinformował, że tekst opublikowany przez „L’Espresso” nie jest ostateczną wersją papieskiej encykliki, która objęta jest embargiem do chwili jej oficjalnej prezentacji w czwartek 18 czerwca. Dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, ks. Federico Lombardi zaapelował jednocześnie o „dziennikarską poprawność” i prosił przedstawicieli mediów, aby poczekali do oficjalnego terminu.

Według nieoficjalnego tekstu, w pierwszym rozdziale encyklika wymienia globalne zagrożenia, takie jak zanieczyszczenie środowiska, zmiany klimatyczne, brak wody pitnej oraz zmniejszenie różnorodności biologicznej (biodywersyfikacji), a także wynikające z tego problemy natury społecznej. Przeciwstawiona temu jest w drugim rozdziale chrześcijańska nauka o stworzeniu z biblijnego punktu widzenia.

Trzeci rozdział upatruje źródeł kryzysu ekologicznego w technokracji i dzisiejszej postawie ludzi, stawiających w centrum swoją osobę. Odpowiedzią na to jest wizja szeroko pojętej ekologii, zawierającej m.in. takie zasady, jak nastawienie na dobro społeczne i sprawiedliwość pokoleniową.

Według dokumentu „z przecieku”, encyklika w piątym rozdziale zawiera wskazania dla świata polityki, gospodarki oraz religii, a ostatni, szósty rozdział to propozycje duchowości ekologicznej. Zakończenie stanowi „modlitwa za naszą Ziemię”.

Jeszcze przed opublikowaniem ekologiczna encyklika papieska spotkała się z krytyką w USA. Konserwatywni katolicy, wśród nich kandydujący na urząd prezydenta Rick Santorum, zaapelowali do papieża, aby „naukę pozostawił naukowcom” i zarzucili, że papież nie ma autorytetu nauczycielskiego w sprawach ekologii.

https://stacja7.pl/zwatykanu/chec-oslabienia-papieza-motywem-przecieku-tekstu-laudato-si/
Teresa
PostWysłany: Śro 14:32, 17 Cze 2015   Temat postu:

Naukowcy z NASA ostrzegają Papieża: prosimy, nie słuchaj klimatycznych doradców!

Image

Grupa naukowców i inżynierów, byłych pracowników NASA (program Apollo) wystosowała list do papieża Franciszka. Autorzy dokumentu namawiają Ojca Świętego, by z dużą ostrożnością podchodził do opinii doradców mówiących o globalnym ociepleniu klimatu ziemi.

List został napisany w zwiazku z zapowiedzią wydania encykliki papieskiej dotyczącej m. in. właśnie ocieplenia klimatu. Papieski dokument ma opowiadać się za zaleceniami ONZ zmierzającymi do postępującego wstrzymywania ekspolatacji podziemnych złóż energii.

"Jesteśmy zobowiązani pisać, bo jesteśmy dogłębnie wstrząśnięci instrukcjami wychodzącymi z Pontyfikalnej Akademii Nauk Społecznych (PASS) twierdzącej, że CO2 powstający z działalności człowieka może spowodować katastrofę klimatyczną i musi być natychmiastwo wyeliminowany w oparciu o plan Organizacji Narodów Zjednoczonych zalecającej kontrolę emisji CO2 na szczeblu światowym" - napisano w liście.

Pontyfikalna Akademia Nauk w Watykanie zorganizowała w kwietniu konferencję, podczas której stwierdzono, iż "eksploatacja paliw ziemnych jest wysoką ceną płaconą przez ludzkość". Naukowacy z NASA powątpiewają w słuszność tej tezu twierdząc, że "tego typy opinie bazują na badzo niepewnym modelu klimatycznym, ignorującym ogromne korzyści jakie płyną z dwutlenku węgla dla ziemi".

"Tego typu deklaracje nie biorą pod uwagę licznych dowodów empirycznych, które bardzo poważnie je podważają" - twierdzą naukowcy.

Ich zdaniem "zebrane informacje wskazują, że mamy czas na polepszenie wiedzy naukowej dotyczącej globalnego ocieplenia wynikającego z działalności człowieka i podjęcia decyzji w sprawie emisji CO2 i nieporządanych potencjalnych tego konsekwencji".

W opinii specjalistów z NASA "to przede wszystkim rozwijające się kraje biedne mają szczególny interes, by korzystać z podziemnych zasobów energetycznych, relatywnie mniej drogich, dla polepszenia jakości życia. Nie ma żadnych przekonywujących racji naukowych czy humanitarnych na rzecz głoszenia tezy o konieczności natychmiastowej kontroli emisji CO2, a którą zaleca ONZ do umieszczenia w mającej się niebawem ukazać encyklice" - napisano.

"Jest to tym bardziej prawdziwe, kiedy się wie, że CO2 jest szczególnym gazem: bezbarwnym, bezwonnym oraz nieszkodliwym, stworzonym przez Stwórcę, aby być podstawowym komponentem chemicznym do utrzymania wszystkich roślin, zwierząt i życia ludzkiego" - dodają naukowcy z NASA.

https://www.lifesitenews.com/news/former-nasa-scientists-warn-pope-off-climate-change-bandwagon

http://www.pch24.pl/naukowcy-z-nasa-ostrzegaja-papieza--prosimy--nie-sluchaj-klimatycznych-doradcow-,36423,i.html
Teresa
PostWysłany: Wto 14:36, 16 Cze 2015   Temat postu:

Reklama Encykliki na YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=76BtP1GInlc


Nowa encyklika nie jest dogmatyczna, więc niektóre analizy i stwierdzenia mają charakter otwarty: czyli stanowią zaproszenie do wspólnego zastanawiania się i działania, by znaleźć najlepszą drogę do rozwiązania problemów (nie ma recepty od ręki).

https://ekai.pl/laudato-si-nawrocenie-ekologiczne-dla-wszystkich/
Teresa
PostWysłany: Wto 14:34, 16 Cze 2015   Temat postu:

18 czerwca prezentacja encykliki Franciszka "Laudato sii"

Image

Katolicka Agencja Informacyjna serdecznie zaprasza na polską prezentację ekologicznej encykliki Ojca Świętego Franciszka "Laudato sii" 18 czerwca (czwartek) o godz. 11.00 w Sekretariacie Episkopatu Polski.

W prezentacji udział wezmą:

Abp Celestino Migliore
Nuncjusz Apostolski w Polsce

Ks. Jarosław Mrówczyński
zastępca sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Polski

O. prof. Stanisław Jaromi OFM conv.
przewodniczący Ruchu Ekologicznego św. Franciszka z Asyżu REFA

Dr hab. inż. Zbigniew Karaczun
prof. SGGW, profesor nadzwyczajny SGGW
kierownik specjalizacji Zarządzanie i technologie zrównoważonego rozwoju na Międzywydziałowym Studium Ochrony Środowiska

O. Stanisław Tasiemski OP
teolog

Marcin Przeciszewski
prezes Katolickiej Agencji Informacyjnej


ZAPRASZAMY
18 czerwca 2015 r. godz. 11. 00
Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski,
skwer kard. S. Wyszyńskiego 6, Warszawa

Prosimy o potwierdzenie obecności na adres sekretariat@ekai.pl

https://ekai.pl/czerwca-prezentacja-encykliki-franciszka-laudato-si/
Teresa
PostWysłany: Wto 14:30, 16 Cze 2015   Temat postu:

Nowa encyklika papieska przeciekła do mediów

Image

Na trzy dni przed oficjalną prezentacją poświęconej problematyce ekologicznej encykliki papieża Franciszka „Laudato sii” jej wstępną wersję opublikował w internecie rzymski tygodnik „L’Espresso”.

Liczący 192 strony tekst dokumentu papieskiego w języku włoskim można było dziś po południu skopiować jako faksymile ze strony internetowej pisma.

Redakcja „L’Espresso” poinformowała, że jest to przygotowana przez drukarnię watykańską pierwsza wersja, która kilka dni temu została przerobiona po niezbędnych korektach. Ostatnio watykanista z „L’Espresso”, Sandro Magister, kilkakrotnie publikował krytyczne materiały dotyczące pontyfikatu Franciszka.

Oficjalna prezentacja encykliki „Laudato sii” odbędzie się w najbliższy czwartek. Przedstawią ją niemiecki klimatolog Hans Joachim Schellnhuber, kard. Peter Turkson, przewodniczący Papieskiej Rady „Iustitia et Pax” i prawosławny metropolita Pergamonu Jan (Zizioulas). Jest to druga encyklika papieża Franciszka. Nosi tytuł „Laudato sii” i jest poświęcona trosce o świat - nasz wspólny dom. Głównym jej tematem są sprawy ekologiczne, m.in. ochrona klimatu.

Słowami „Laudato sii” (Pochwalony bądź) nowa encyklika papieska nawiązuje do przypisywanej św. Franciszkowi z Asyżu (1181/82-1226) „Pieśni słonecznej”, której większość strof rozpoczyna to zawołanie. Ten XIII-wieczny kantyk, najstarszy zabytek poezji w języku włoskim, jest pieśnią pochwalną cudu stworzenia.

Encyklika, nad przygotowaniem której pracował również bp Erwin Kräutler z brazylijskiej Amazonii, będzie wkładem papieża w zaplanowany od 30 listopada do 11 grudnia br. szczyt klimatyczny w Paryżu. Jest to pierwszy oficjalny dokument papieski, którego głównym tematem jest problematyka ekologiczna. Już dziś pragną do niej nawiązać różne inicjatywy, m.in. „ekumeniczna pielgrzymka na rzecz sprawiedliwości klimatycznej”, które mają na celu wywarcie nacisku na szczyt klimatyczny.

Joachim Schellnhuber, który zaprezentuje encyklikę w Watykanie, jest jednym z najbardziej znanych na świecie klimatologów. Z wykształcenia fizyk, pochodzi z Bawarii. Jest m.in. współprzewodniczącym działającej przy rządzie federalnym Niemiec rady naukowej ds. globalnych zmian środowiska oraz członkiem Światowej Rady ds. Klimatu. W 1992 r założył w Poczdamie Instytut Badania Skutków Zmian Klimatycznych, którego jest też dyrektorem. W kwietniu br. Schellnhuber był jednym z referentów konferencji poświęconej ochronie klimatu, którą w Watykanie zorganizowała Papieska Akademia Nauk.

Jak poinformowano w Watykanie, na życzenie papieża wysłano do wszystkich biskupów e-maile z materiałami roboczymi przygotowującymi do encykliki ekologicznej. Mają one pomóc biskupom w wyjaśnianiu wiernym intencji papieskiego dokumentu. Jest też do nich dołączony list kard. Turksona. E-maile zawierają wcześniejsze wypowiedzi papieża Franciszka na temat ochrony środowiska, nie ma tam jednak tekstu samej encykliki.

https://legnica.niedziela.pl/artykul/16361/Nowa-encyklika-papieska-przeciekla-do

http://gosc.pl/doc/2545248.Nowa-encyklika-papieska-przeciekla-do-mediow

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group