Forum Kościół Rzymskokatolicki Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Z pisma kard. Arinze - prefekta kongregacji Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32807 Przeczytał: 53 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 22:35, 18 Mar 2008 Powrót do góry

Cytat:
W piątek 29 czerwca Roku Pańskiego 2007. utracił ważność wydany 29.06.2002 r. Dekret Papieskiej Rady ds. Świeckich zatwierdzający na 5 letni okres "eksperymentalny" Statut "Drogi neokatechumenalnej".


Neokatechumenat spacyfikowany

Z pisma kard. Arinze - prefekta Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.

30.12.2005 r.

"Odbywający się w październiku synod biskupów Kościoła rzymskokatolickiego wielokrotnie poruszał problem nadużyć liturgicznych w odprawianiu mszy. W tym negatywnym kontekście niektórzy uczestnicy synodu wymieniali celebracje Drogi Neokatechumenalnej (jeden z ruchów odnowy w łonie Kościoła rzymskokatolickiego). Echem tych głosów była seria spotkań, odbytych w listopadzie przez animatorów Neokatechumenatu w watykańskiej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Ich konkluzją jest list, który prefekt kongregacji, kard. Arinze, wystosował z datą 1 grudnia do Kiko Arguello, Carmen Hernandez i ks. Mario Pezzi. Jego treść ujawnił 22 grudnia włoski dziennik "Il Giornale".

Wedle własnych słów kard. Arinze przekazuje animatorom Drogi Neokatechumenalnej "decyzje Ojca Świętego"; ton jest więc dość ultymatywny i wyraźnie wymaga posłuszeństwa dla podanych do wiadomości postanowień.

Już na wstępie kard. Arinze domaga się, by przy celebracji mszy Droga Neokatechumenalna przyjęła i była posłuszna zaakceptowanym przez Kościół księgom liturgicznym, "bez pomijania lub dodawania czegokolwiek". To kluczowe słowa tego pisma, dalej rozpisane na 6 bardziej szczegółowych punktów.

Kardynał prefekt chce m. in. by w czasie liturgii Słowa ograniczono wstępy do czytań oraz świadectwa, wygłaszane przez świeckich, oraz by nie powstało wrażenie iż w jakikolwiek sposób naruszono kompetencje księży i diakonów - jedynych uprawionych do wygłaszania homilii.

Droga Neokatechumenalna powinna też w ciągu 2 lat dostosować praktykowany w swych wspólnotach sposób przyjmowania Komunii Św. do praktyki całego Kościoła. Chodzi tu przede wszystkim o postawę siedzącą oraz sprawowanie eucharystii na stołach a nie na ołtarzach.

Komentarz: Eucharystia sprawowana we wspólnotach neokatechumenalnych wyznaczała bardzo ciekawą drogę posoborowej odnowy liturgii. Prawdziwy chleb zamiast opłatka, czerwone wino jako wyrazisty znak Krwi Pańskiej, zrezygnowanie z jakichkolwiek wątków ofiarniczych - wszystko to nie pozostawiało wątpliwości, że wierni uczestniczą w uczcie paschalnej. Postawa stojąca i siedząca akcentowały dziękczynny charakter eucharystii, przepojonej radością zmartwychwstania. Z drugiej strony świeccy brali bardzo aktywny udział w liturgii, przemawiając własnym głosem.

Pismo kard. Arinze oznacza, że cały ten program odnowy liturgicznej neokatechumenatu zostaje przekreślony. Na jego mocy do eucharystii wspólnot muszą powrócić wątki ofiarnicze i pokutne, zaś podział między laikatem a duchownymi ponownie musi zostać zaakcentowany.

Niestety, zwyciężyły głosy biskupów-synodałów, wyszydzające liturgię neokatechumenalną jako "bankiet". Decydujący okazał się też głos papieża Benedykta XVI, który przed kilkoma dniami zaakcentował w ramach celebracji mszalnej adorację, a nie spożywanie chleba eucharystycznego.

Oto mamy do czynienia z pierwszymi przejawami zachowawczego ducha nowego biskupa Rzymu, korygującego postanowienia swego wielkiego poprzednika.


[link widoczny dla zalogowanych]

Oryginalny artykuł Andrea Tornielli z "Il Giornale"

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Czw 22:01, 12 Sty 2023, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32807 Przeczytał: 53 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 22:44, 18 Mar 2008 Powrót do góry

Liturgia to serce Kościoła. DN niszczy to, co wydało dobre owoce - niszczy adorację, misterium i pokorę ( Komunia Św. na rękę, na siedząco ) i wspaniałość liturgii. Gołym okiem widać spustoszenie jakiego dokonała DN w swych liturgiach. Stąd też to zainteresowanie synodu biskupów, Kongregacji i samego Papieża.


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Pią 15:57, 17 Mar 2017, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Teresa
Administrator


Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32807 Przeczytał: 53 tematy

Skąd: z tej łez doliny
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 21:46, 11 Kwi 2008 Powrót do góry

List Kardynała Francisa Arinze

Prefekta Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
do Inicjatorów Drogi Neokatechumenalnej

Watykan, 1 grudnia 2005


Szanowni Państwo Kiko Argüello, Carmen Hernandez i ks. Mario Pezzi,

Po rozmowach w niniejszej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów w sprawie celebracji Najświętszej Eucharystii we wspólnotach Drogi Neokatechumenalnej, zgodnie z wytycznymi podanymi podczas spotkania z Państwem w dniu 11 listopada b.r., informuję Państwa o decyzjach Ojca Świętego.

Przy celebracji Mszy świętej, Droga Neokatechumenalna ma przyjąć i przestrzegać ksiąg liturgicznych zatwierdzonych przez Kościół, nie ujmując ani nie dodając niczego. Dalej, w odniesieniu do niektórych elementów, podaje się następujące wskazówki i wyjaśnienia:

1. Niedziela jest "Dies Domini", jak zechciał to nakreślić Sługa Boży Papież Jan Paweł II w liście apostolskim o Dniu Pańskim. Dlatego Droga Neokatechumenalna musi wejść w dialog z biskupem diecezjalnym w celu wyjaśnienia, że wspólnota Drogi Neokatechumenalnej jest wcielona w parafię także w kontekście celebracji liturgicznych. Przynajmniej w jedną niedzielę w miesiącu, wspólnoty Drogi Neokatechumenalnej muszą uczestniczyć w Mszy świętej wspólnoty parafialnej.

2. Co do jakichkolwiek komentarzy wygłaszanych przed czytaniami, muszą one być krótkie. Należy też przestrzegać tego, co jest napisane we Wprowadzeniu Ogólnym do Mszału Rzymskiego (nn. 105 i 128) oraz we Wprowadzeniu do Lekcjonarza (nn. 15, 19, 38, 42).

3. Homilia, ze swej natury i wagi, jest zarezerwowana dla kapłana albo diakona (por. KPK, kan. 767 § 1). Co do okazjonalnego dołączania świadectw ze strony wiernych świeckich, właściwe dla nich miejsca i metody są wskazane w międzydykasterialnej instrukcji "Ecclesiae de Mysterio", która została zatwierdzona "na zasadzie wyjątku" przez Papieża Jana Pawła II i opublikowana 15 sierpnia 1997 r. W dokumencie tym, w punktach 2. i 3. artykułu 3. napisane jest co następuje:

§2 - "Jest dozwolone, aby była krótka nauka pomagająca lepiej wyjaśnić sprawowaną liturgię, a nawet w wyjątkowych okolicznościach parę świadectw, o ile te mieszczą się w normach liturgicznych, przy okazji liturgii Eucharystycznych sprawowanych w szczególne dni (dla seminarzystów, chorych, etc.), i uważa się je za prawdziwie pomocne jako ilustracja zwykłej homilii wygłaszanej przez celebransa. Te nauki i świadectwa nie mogą przyjmować cech, które mogłyby sprawić, iż zostaną one pomylone z homilią."

§3 - "Możliwość 'dialogu' podczas homilii (por. Dyrektorium o Mszach z Dziećmi, nr 4) może być przez celebransa używana okazyjnie i z roztropnością jako sposób wykładu, który nie przerzuca służby nauczania na innych."

Należy też starannie przestrzegać instrukcji Redemptionis Sacramentum, nr 74.

4. Co do przekazywania znaku pokoju, udziela się Drodze Neokatechumenalnej pozwolenia, aby kontynuować indult już udzielony, nie przesądzając przyszłych zaleceń.

5. W sprawie przyjmowania Komunii Świętej, udziela się Drodze Neokatechumenalnej okresu przejściowego (nie przekraczającego dwóch lat) na przejście z szeroko rozpowszechnionego w jej wspólnotach sposobu przyjmowania Komunii Świętej (siedząc, ze stołem nakrytym obrusem umieszczonym w centrum kościoła zamiast przeznaczonym ku temu ołtarzem w prezbiterium) na zwykły sposób, w który cały Kościół przyjmuje Komunię św. Oznacza to, że Droga Neokatechumenalna musi zacząć przyjmować sposób rozdzielania Ciała i Krwi Pańskiej, opisany w księgach liturgicznych.

6. Droga Neokatechumenalna musi także korzystać z innych Modlitw Eucharystycznych zawartych w mszale, a nie tylko II Modlitwy Eucharystycznej.

W skrócie, Droga Neokatechumenalna, w swojej celebracji Mszy Świętej, powinna przestrzegać zatwierdzonych ksiąg, pamiętając o tym co napisano powyżej pod numerami 1,2,3,4,5 i 6.

Doceniając łaski, jakich Pan udzielił Kościołowi poprzez liczne działalności Drogi Neokatechumenalnej, korzystam z okazji aby przekazać moje wyrazy szacunku.

Francis Kard. Arinze, Prefekt

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Czw 22:03, 12 Sty 2023, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)