Autor |
Wiadomość |
Thimotheos
Użytkownik
Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany:
Wto 11:21, 17 Sie 2010 PRZENIESIONY Pon 15:49, 30 Gru 2013 |
|
A mam pytanie w tym zakresie. Czy ministrantki też są obłożone ekskomuniką? |
|
|
|
|
Teresa
Administrator
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32807
Przeczytał: 53 tematy
Skąd: z tej łez doliny Płeć: Kobieta
|
Wysłany:
Wto 11:41, 17 Sie 2010 PRZENIESIONY Pon 15:50, 30 Gru 2013 |
|
Thimotheos napisał: |
A mam pytanie w tym zakresie. Czy ministrantki też są obłożone ekskomuniką? |
Nie są, bo jest to dopuszczone w nowym KPK z 1983 roku przez papieża Jana pawła II. Nieposłuszni i niepokorni tłumaczą się, że jest to wprowadzone do nowego Kodeksu Prawa kanoncznego( KPK), że jest to wolno. Tak, jest w KPK, ale po to aby stworzyć honorowe warunki do wycofywania się z tych niecnych praktyk i wyraźnie jest zaznaczone przez Kongregację , że wskazane jest zachowanie wierności Tradycji Kościoła, według której zabrania sie dopuszczania kobiet do słuzby oltarza,, czyli należy zachować wierność Tradycji Kościoła. Tak jak powyżej juz pisałam, odnosnie Kodeksu, to trzeba pamiętać , że celem Kodeksu , jest utrzymanie dyscypliny kościelnej . Nie jest jego zadaniem definiowanie doktryny Koscioła, której ma być tylko wiernym odbiciem. Dlatego musi być on interpretowany w swietle całej Tradycji Koscioła. |
Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 13:22, 11 Wrz 2022, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
Teresa
Administrator
Dołączył: 07 Cze 2007
Posty: 32807
Przeczytał: 53 tematy
Skąd: z tej łez doliny Płeć: Kobieta
|
Wysłany:
Pią 10:35, 03 Wrz 2010 PRZENIESIONY Pon 15:51, 30 Gru 2013 |
|
Ministrantki…, czyli kogo Oni chcą oszukać?
Aby lepiej zrozumieć przedstawione poniżej dokumenty, należy mieć na uwadze, że pierwszy z przytoczonych dokumentów: wydany w 1970 roku Liturgicae Instaurationes, cały czas podkreśla zakaz posługiwania kapłanowi przy ołtarzu przez kobiety. Stolica Apostolska dokumentem tym podkreśliła tradycyjne, odwieczne przepisy, a uczyniła to w sytuacji poważnych naruszeń mających miejsce w Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej. Dokument przedstawiony tutaj jako trzeci, to wydana w zaledwie trzy lata później Instrukcja Immensae Caritatis, podpisana przez tego samego papieża – Pawła VI. Te dwa dokumenty, wydane w tak krótkim odstępie czasu pokazują skalę zmagań dwóch frakcji w Watykanie, z których ta druga. liberalna, w tym okresie wygrała.
Dokument przytoczony jako drugi natomiast, to Inaestimabiel Donum z 1980 roku, w którym papież Jan Paweł II z powrotem powrócił do tradycyjnej Nauki Kościoła zakazującej sprawowania funkcji ministrantek przez dziewczęta. Niestety, czy to z powodu nacisków, złego doradztwa, czy też osobistych przemyśleń, papież Jan Paweł II umożliwił w 1992 roku pełnienie tych funkcji przez kobiety (uczynił to poprzez potwierdzenie wypowiedzi zawartej w dokumencie wydanym przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów). Stanowisko to zostało pośrednio powtórzone w Liście Apostolskim Ordinatio Sacerdotalis z 1994 roku – bardzo ważnym, być może jednym z najważniejszych dokumentów tego Pontyfikatu, bo mocą Magisterium wykluczającym możliwość wyświęcania kobiet – w którym w wygodny sposób nie wspominano o problemie ministrantek, a tym samym dając de facto prawo interpretacji zezwalającej na sprawowanie tej funkcji przez dziewczęta i kobiety. – [link widoczny dla zalogowanych]
Według przepisów liturgicznych w Kościele przekazywanych, zabrania się kobietom (dziewczęta, zamężne, zakonnice) posługiwać kapłanowi przy ołtarzu tak w kościołach, jak w domach, konwentach, kolegiach, instytutach żeńskich. Wolno zaś kobietom stosownie do przepisów w tych sprawach wydanych:
a) czytać lekcje, z wyjątkiem Ewangelii. Czynność tę mają sprawować przy użyciu dzisiejszych przyrządów technicznych, by dobrze były słyszane przez wszystkich. Konferencje Biskupie mogą dokładniej określić odpowiednie miejsce, z którego słowo Boże podczas nabożeństw mają czytać;
b) wygłaszać intencje modlitwy powszechnej;
c) kierować śpiewem i grać na organach, albo na innych instrumentach, dopuszczonych do kultu, podczas zgromadzeń liturgicznych;
d) wskazówki (czyli didascalia) czytać. Mają one pomagać wiernym do lepszego zrozumienia obrzędów;
e) pewne czynności w służbie zebranych wiernych spełniać, jakie w niektórych krajach są powierzone kobietom np.: wiernych przy drzwiach kościoła przyjmować i wyznaczać im odpowiednie miejsca, utrzymywać wśród wiernych porządek podczas procesji, albo zbierać ofiary w kościele.
Liturgicae Instaurationes
Trzecia Instrukcja o należytym wykonaniu Konstytucji o Świętej Liturgii, nr 7
Różne są, jak wiadomo, funkcje, jakie kobieta może spełniać w zgromadzeniu liturgicznym, wśród nich czytanie Słowa Bożego i intencji Modlitwy wiernych. Kobiety nie mogą być dopuszczone do pełnienia funkcji “akolitów” (ministrantów)
INSTRUKCJA “INAESTIMABILE DONUM” W SPRAWIE NIEKTÓRYCH NORM DOTYCZĄCYCH KULTU TAJEMNICY EUCHARYSTYCZNEJ, nr 18
Tymczasem w kilka lat później mamy:
Przez osobę odpowiednią, o której mowa w nn. I i II rozumie się: lektora, alumna wyższego Seminarium, Zakonnika, zakonnicę, katechistę, wiernego mężczyznę lub kobietę – z zachowaniem określonej tu kolejności, którą jednak może zmienić Ordynariusz miejsca według roztropnego uznania.
INSTRUKCJA KONGREGACJI SAKRAMENTÓW “IMMENSAE CARITATIS” NA TEMAT UŁATWIANIA W NIEKTÓRYCH WYPADKACH PRZYJMOWANIA KOMUNII SAKRAMETALNEJ, nr4
Rozumiem, że kilka lat przedtem było to niezgodne z Tradycją, ale kilka lat później już jest z nią zgodne… Kogo oni chcą oszukać?
[link widoczny dla zalogowanych] |
Ostatnio zmieniony przez Teresa dnia Nie 13:27, 11 Wrz 2022, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|